BRL Light

BRL Light: raceauto pur sang


 
De BRL Light is voortdurend in ontwikkeling. Team Fanzonely richt zich met haar Jong Talent Programma op technische vooruitgang in de BRL. Dit programma waarin afstuderende technici van onder andere de HTS Autotechniek te Arnhem de kans krijgen te laten zien wat ze waard zijn heeft sinds de introductie in 2005 al de nodige technische verbeteringen opgeleverd.

Een BRL Light beschikt over een onafhankelijke wielophanging. De nu gebruikte voorwielophanging is in 2006 geïntroduceerd. In het vooronder huist een verzegelde Ford Duratec 2,3 liter motor die goed is voor maar liefst 240 pk.

 

De auto beschikt tevens over een vaste ratio sequentiële 6-speed Drenth versnellingsbak, verzegeld MMS (motormanagement-systeem), heeft achterwielaandrijving en weegt in totaal slechts 850 kilo. Zoveel pk bij een zodanig laag gewicht maakt van de BRL Light een pure racewagen met een fabelachtige wegligging. 

In technisch opzicht zijn er in 2006 en 2007 door Fanzonely de nodige aanpassingen doorgevoerd. Enkele daarvan laten we de revue passeren. 

Wielgeometrie, een complex geheel

Met analysesoftware is de voorwielophanging digitaal gemaakt en zijn de benodigde veranderingen in de wielgeometrie berekend. In 2007 werd ook de achterwielophanging compleet nieuw ontworpen. Het oude type draagarm zorgde namelijk bij het inveren voor veel sporingsverandering. Met een 3D CAD-programma zijn de ophangingen ontworpen en met EEM (Eindige Elementen Methode) getest.

Uitlaat

De uitlaat is door EPS uitlaten speciaal voor de BRL Light ontwikkeld. Aan de wens van een betere ‘sound’, rekening houdend met het maximaal aantal decibellen dat op Zandvoort is toegestaan, wordt ruimschoots voldaan. Afhankelijk van het circuit rijdt de BRL Light met EPS katalysator of een zogenaamde ‘open pijp’.

Wiellagers

In het seizoen 2006 werden de BRL Lights uitgerust met bredere banden. Het gevolg was een zwaardere belasting voor de wiellagering. Om de levensduur te verlengen zijn de wiellagers gemonteerd met speciale spacers, waardoor een levensduurverlenging van 40% werd bereikt.

Draagarmen

De oude uitvoering van de draagarmen had als probleem dat bij een lichte aanrijding blijvende vervorming optrad. Draagarmen zijn kostbaar en vervanging kost veel tijd. Door de constructie te veranderen zijn deze veel stijver geworden met een minimale gewichtstoename.

Wegdeksimulator

Het laatste model uit de Vege Series (2004), voorloper van de BRL Light, werd in 2007 op de wegdeksimulator van de HTS Autotechniek te Arnhem via circuit simulaties vergeleken met de BRL Light spec. 2008. Het gebruik van deze simulator gaf een unieke kijk op de ontwikkelingen en geeft nog meer ruimte voor diepgaand onderzoek.
Met dank aan Fanzonely engineers Michael Buitenhuis (l) en Koen de Haas (r). Zij keerden speciaal voor deze reportage de Fanzonely BRL Light binnenste buiten.

 

Tekst: Fanzonely PR, Autosport.nl
Foto’s: Tim Böhme, Autosport.nl