Koenraad de Haas

Koen de Haas


Stage bij Fanzonely: 2006
Werkzaam bij Fanzonely: 2007
Na Fanzonely: Applus+ IDIADA (Santa Olivia, Spanje)


Koen, heftig nadenkend, met coureur Carlijn Bergsma (2006)

Interview met Koen (Finaleraces Zandvoort, 2007)

Koenraad de Haas is sinds februari 2006 betrokken bij Team Fanzonely. In eerste instantie was het de bedoeling dat hij aan de rallyauto zou gaan werken die Fanzonely opbouwt voor Van Hemert, het bedrijf waar Fanzonely ook haar raceauto’s ontwikkelde en onderhield.

Van rallyauto ging het al snel naar de raceauto’s van het team die voor het eerste raceweekend van dat seizoen raceklaar moesten worden gemaakt. "Via mede-HTS’ers Pim de Wit en Dirk Wiersma kwam ik in contact met Fanzonely. Zij waren al voor het bedrijf actief en vroegen mij om mee te helpen. In eerste instantie zou ik aan de rallyauto werken, maar binnen twee dagen was ik al aan het werk met de Jong Talent auto uit Fanzonely’s Jong Talent Programma. Die moest namelijk snel af zijn voor de perspresentatie." Vrij snel daarna werkte Koen ook aan de twee andere Fanzonely BRL Light raceauto’s en is daarna niet meer weggegaan bij het bedrijf. "Ik mocht direct mee naar het eerste raceweekend op Assen, waar ik de auto van Carlijn Bergsma onder handen kreeg. Vanaf dat moment ben ik elk raceweekend meegegaan en heb in de vakanties gewerkt voor het team."


Winnende engineers verdienen ook winnaarschampagne

Na dat eerste raceweekend op het circuit van Assen, werd Koen de vaste engineer van Carlijn Bergsma, die in dat jaar voor Team Fanzonely uitkwam. "In het begin was het wel wennen, alles was nieuw. De auto’s en techniek waren toen nieuw voor me, maar je leert toch vrij snel en ik vond en vind raceauto’s erg interessant. Bij Fanzonely heb ik daarnaast samengewerkt met mensen die erg veel ervaring in de autosport hebben. Van die mensen heb ik veel geleerd." Eén van die mensen is André van der Burg. Hij begeleidt de studenten die bij Fanzonely hun (afstudeer)stage doen en heeft zelf 25 jaar ervaring bij Spyker en in onder andere de Porsche Supercup. "Ook van Ron Hartvelt heb ik veel geleerd. Hij is de zoon van teameigenaar Ruud Hartvelt en heeft onder andere gewerkt al engineer voor Mark Webber in de Formule 1 en is nu Chief Engineer bij het Chevrolet WTCC team. Van mensen als André en Ron leer je veel dingen, zoals hoe je een auto het beste kunt uitlijnen, hoe je communiceert met coureurs en op basis van hun verhaal de auto kunt verbeteren en natuurlijk de trucjes van het vak. Na verloop van tijd wordt je steeds zelfstandiger. Ik mocht al snel de auto van Carlijn zelf runnen, daarvan heb ik veel geleerd en heb ik veel ervaring op gedaan."

Na het eerste seizoen begon Koen met afstuderen bij Equipe Verschuur in de World Series by Renault (Megane Trophy). Na zijn afstuderen in januari werd hij benaderd door Ruud Hartvelt, die hem vroeg of hij weer bij Fanzonely wilde werken. Na een goed gesprek werd afgestemd hoe dit precies ingevuld zou worden. Uiteindelijk bleef Koen weer het hele seizoen bij Fanzonely. Daar bouwde hij met teammanager Reind Boone aan organisatorische verbeteringen binnen het team. "Ik kreeg uiteindelijk de leiding over de werkplaats. Mijn werkzaamheden waren vooral het inplannen van de werkzaamheden, aansturen van mensen en het oplossen van technische problemen. Het doel van dit jaar was om de werkzaamheden efficiënter te maken. Dat is goed gelukt in de vorm van onder andere een online planning, joblisten, logboeken en beter voorraadbeheer."

 

Op dit moment (okt 2007, red.) is Koen op zoek naar een baan, na zijn afstuderen in februari. Of dat een baan in de autosport is, weet hij nog niet. "Ik ben op dit moment erg breed aan het zoeken, dus niet alleen in de autosport of iets op automotive gebied. Ik vind het belangrijk dat ik niet elke dag op dezelfde plek ben en niet steeds aan een specifiek onderdeel van de auto aan het werk ben. Bij Fanzonely was ik ook met verschillende onderdelen bezig en ik ben met het team op verschillende nationale en internationale circuits geweest. Ik ben nu op zoek naar iets wat ook erg divers is, bijvoorbeeld een functie als Field-service-engineer. In die functie ga je voor een bedrijf naar klanten als zij problemen hebben met hun auto." Over het vinden van de juiste baan maakt Koen zich geen zorgen. "Ik kan altijd refereren naar mijn werkzaamheden bij Fanzonely. Ik heb diverse gesprekken gevoerd met detacheringsbureau’s en kan dan al mijn ervaringen bij Fanzonely noemen. Ervaring telt en verhoogt zeker de kans op werk. Bovendien kan ik ook stressbehendigheid en werken onder tijdsdruk noemen als eigenschappen, want daar staat de autosport natuurlijk vol van."

Inmiddels werkt Koen bij Applus+ IDIADA in Spanje. Vanuit Santa Olivia laat hij Fanzonely weten: "ik ben begonnen met benchmarking voorverschillende autofabrikanten en run nu verschillende projecten." Bovendien is hij als Test Engineer Braking Systems actief betrokken bij het testen van remmen onder verschillende omstandigheden en de data acquisitie daarvan.

Tekst: Stefan van den Boom

 

< Hall of Fame