Wilco Beijer

Wilco Beijer

 
Stage bij Fanzonely: 2005
Resultaat: afgestudeerd en Nationaal Kampioen BRL Light
Na Fanzonely: Ginaf Trucks

Tijdens mijn stage bij Fanzonely heb ik zeer veel ervaring in de racewereld opgedaan. Tijdens deze stage stond ik met Maarten (Kerkvliet, red.) voor de uitdaging om een complete raceauto te runnen en daarnaast onze afstudeeropdracht te voltooien. Wij hebben de voorwielophanging van de auto onderzocht en daar de problemen uit weten te halen. Onze stage was tevens het begin van het Fanzonely project. In het begin was het voornamelijk proberen om het project vorm te geven. Zeer veel tijd ging er in het werken aan de auto zitten. Ik heb geleerd om om te gaan met stress, tijdsdruk en veel verantwoordelijkheid in deze periode. Alles hing in feite van ons af. We kregen begeleiding van de zeer ervaren André (van der Burg, red.). Op race- en persoonlijk gebied heb ik erg veel geleerd van hem. Ik heb het idee dat er maar weinig mensen zijn die net zo goed weten wat er speelt in en om zo'n auto als André. Als ik verder wilde in de autosport zou ik dit absoluut via André willen doen. Ons seizoen was zeer succesvol mede doordat wij Francesco in de auto hadden. Wij hebben gedaan wat we konden, maar dankzij zijn talent kon iedereen zien dat het goed ging. Ik heb het erg naar mijn zin gehad in deze tijd, maar heb tevens ervaren dat de racewereld niets voor mij persoonlijk is. Een jongensdroom, een mooie ervaring, maar geen carriere voor mij.


vlnr: Francesco Pastorelli, Wilco Beijer, Maarten Kerkvliet, Niels Hartvelt

Dan nu... Tegenwoordig werk ik als product engineer bij Ginaf Trucks. Na mijn afstuderen bij Fanzonely ben ik begonnen als tekenaar/constructeur. Dit hield in dat ik met name delen uitwerkte die gemodelleerd waren door een hoofdconstructeur. Ik kwam bij Ginaf precies in de tijd dat er een compleet nieuwe serie ontwikkeld werd door een verandering in de milieu eisen. Hierdoor kreeg ik zeer veel ervaring in de opbouw van het complete assortiment trucks. Al vrij gauw kreeg ik de opdracht om een nieuw ontwerp te maken voor een voertuig voor de Dakar rally. Ik heb op basis van een standaard 4x4 een ontwerp gemaakt voor het team Dakarsport. We hebben in totaal 3 voertuigen gebouwd. Ik heb deze voertuigen ontworpen en heb de protobouwers begeleid tijdens het bouwen van het voertuig. Toen dit project afgerond was kreeg ik de opdracht om de productie van standaard voertuigen te gaan begeleiden. Doordat er een complete nieuwe serie geintroduceerd werd, waren er veel problemen tijdens het bouwen hiervan. Ik heb continu gezorgd dat de bouw van deze voertuigen door kon gaan. Dit varieerde van constructies uitwerken tot overleggen met leveranciers om de productie te versnellen of goedkoper te maken. Al met al deed ik ervaring op in het hele bedrijf.

Mijn huidige opdracht is het ontwikkelen van een 5 asser met een totaalgewicht van 76 ton voor de mijnenbouw in Brazilie. Ik heb de bouw van 4 voertuigen begeleid. Deze voertuigen rijden nu rond in de mijn in Belo Horizonte in Brazilie. Onlangs ben ik daar 10 dagen geweest om de mensen daar te trainen. Voor de rest ben ik nu bezig met het optimaliseren van het productieproces, het goedkoper maken van onderdelen en het verbeteren van de huidige voertuigen.

 

Fanzonely is voor mij een goede start van mijn carriere geweest. Ze hebben mij een kans gegeven om mezelf te ontwikkelen en een blik gegund in de snelle wereld van de autosport. Ik ben Ruud hier nog steeds erg dankbaar voor. Wanneer ik op tv zo'n BRL bolide voorbij zie komen, dan komen er nog steeds een hoop gevoelens en goede herinneringen boven. Autosport is een vak apart, Fanzonely is de manier om dit voor het eerst te ervaren.

 

Met sportieve groet,

 

Wilco Beijer  

< Hall of Fame