Engineeringtalent

Engineeringprogramma: Doorontwikkeling van de FD BRL Light raceauto


HTS Autotechniek coryfee Arthur Appelman over het Fanzonely Jong Talent Programma

Het Fanzonely Jong Talent Programma is een prestige project en staat in het teken van het doorontwikkelen van de FD (Fanzonely Development) Focus Silhouette raceauto. Dat houdt in dat de deelnemende studenten zich zullen richten op het zoeken, onderzoeken, ontwikkelen en uitvoeren van verbeteringen. Zij zullen uiteindelijk hun verbeterde onderdelen op het circuit testen en moeten aantonen dat de verbeteringen leiden tot het gewenste resultaat. De studenten werken tijdens het gehele traject onder begeleiding van ervaren praktijkcoaches.


Relatie met Speed Academy

Het verschil tussen de Fanzonely Speed Academy en het Jong Talent Programma is dat de eerstgenoemde voornamelijk gericht is op het kennis laten maken van studenten met de autosport. De studenten leren hoe ze een raceauto moeten prepareren en wat daar allemaal bij komt kijken. Het Jong Talent Programma gaat een stap verder. Hierbij gaat het om de doorontwikkeling en verbetering van de raceauto. De deelnemende studenten zullen hier dan ook constant mee bezig zijn. Deelnemers kunnen zijn: talenten voortkomend uit de Speed Academy en afstudeerders op HBO/WO niveau.


 

Unieke uitbreiding engineersprogramma in 2009

In 2009 heeft het Fanzonely Jong Talent Programma een nieuwe vorm gekregen. Voorheen werd de aandacht voor race- en engineeringtalent gebundeld in de BRL Light klasse, maar dat is nu anders. Het programma voor racetalent in de BRL Light blijft ongewijzigd, terwijl het programma voor engineeringtalent een interessante uitbreiding heeft gekregen. Om het onderscheid duidelijk te maken is ook de livery van de auto licht aangepast.

Eén BRL Light wordt door het Jong Talent Team, bestaande uit studenten Autotechniek aan de HTS Autotechniek Arnhem en TU Eindhoven, ingezet in het Winter Endurance Kampioenschap en daarna de Dutch Supercar Challenge. De reglementen van deze kampioenschappen stellen het team in staat de auto al tijdens het seizoen door te ontwikkelen. Dat brengt een aantal belangrijke voordelen met zich mee. Zo kunnen bijvoorbeeld de ontwikkelingen in een volwaardige raceomgeving langduriger worden getest. In Nederland is dit voor studenten een unieke kans om op een dergelijk hoog niveau te presteren. De projecten die de afgelopen jaren door de studenten zijn uitgevoerd zijn hieronder te vinden.

 

Fanzonely Jong Talent Programma - projecten

2005: Voorwielophanging
Engineers: Maarten Kerkvliet, Wilco Beijer

2006: Achterwielophanging
Engineers: Michiel Christenhusz, Reijer den Hertog

2007: Wegdeksimulatie (vergelijking wijzigingen 2005/06 met huidige spec)
Engineers: Florenzo Maas, Rutger Jenner

2008: Speciaal geprepareerde Endurance bolide uit BRL Light spec
Engineers: Michael Buitenhuis, Peter den Besten, Gijs Schouten, Sten van Rijk, Sebastiaan Jonkers

2009: Doorontwikkeling Fanzonely Development BRL Light in WEK/DSC
Projecten: aerodynamica, achterwielophanging & subframe, motor, small improvements
Engineers: Michael Buitenhuis, Sten van Rijk, Peter den Besten, Edwin van den Heuvel, Milan Vergeer, Bart Kienhuis

2010: Doorontwikkeling FD Focus Silhouette in WEK

 

> Jong Talent Programma
> Jong Talent Programma - Racetalent