Menu

Fanzonely Jong Talent Team schrijft geschiedenis.

14 augustus 2005

Fanzonely Jong Talent Team schrijft geschiedenis.

De afgelopen tijd is zeer hectisch geweest. Voorafgaand aan Assen gaf het team acte de presence bij Rotterdam Racing, bovendien moest er nog een en ander gebeuren aan de BRL-Light. Deze werkzaamheden werden verricht op de HTS-Autotechniek in Arnhem, waar de afstuderenden Wilco Beijer en Maarten Kerkvliet hun studie volgen. Op woensdagavond werd vertrokken richting Assen.

Donderdag testdag; Onder leiding van André van de Burg werd getest om de goede balans in de auto te vinden voor het TT-circuit Assen. Er werd een hoop vooruitgang geboekt want de rondetijden gingen rap omlaag. Niet alles ging van een leien dakje die dag. Door een lekke schokdemper verloren we een hoop kostbare tijd. Met dank aan het RAT-team konden we toch weer snel verder met het testprogramma, totdat de v-snaar eraf liep; dit had tot gevolg dat de waterpomp geen aandrijving meer kreeg. Hierdoor werd de motor te heet en hield hij het voor gezien. Niels Hartvelt is toen als een speer naar Hans Herweijers van My Power Products vertrokken om daar een nieuwe motor op te halen. Het harde werken van het team werd beloond, de raceauto liep diezelfde nacht weer als een zonnetje.

Zaterdag kwalificatie; Het was meteen al duidelijk dat het voor Francesco Pastorelli ging om een plek in de top 3. Gaby Uljee zette uiteindelijk een 1:33 op de klok, wat uiteindelijk een pole positie tot gevolg zou hebben. Met een 1:34 bemachtigde Francesco Pastorelli een 2e plek op de startgrid, daarachter Joop Claessens met een 1:35.

Zondag racedag; De dag waarop de punten worden verdeeld. Iedereen was behoorlijk gespannen, want er was een nieuwe start procedure besproken. De bliksemstart van Francesco op circuit Zolder deed namelijk de wenkbrauwen fronsen, en direct werd besloten dat het reglement diende te worden aangepast. Alle auto’s zouden achter elkaar een rollende start maken; het tempo voor de start mag bepaald worden door de BRL met de snelste trainingstijd en dat was in dit geval Jeroen Bleekemolen. Het licht gaat op groen en het dikke veld met 30 BRL’s stormt op de eerste bocht af. Veel auto’s raken elkaar en allerlei brokstukken vliegen in de lucht. Cesco stuurt zijn bolide goed om de problemen heen en komt na een rondje als eerst door de tijdmeting. De grootste concurrenten van Cesco zijn wel in de problemen geraakt en liggen dus ver achter waardoor Pastorelli mooi constante tijden kan rijden en zelfs zijn banden kan sparen. De allereerste overwinning voor het Fanzonely Jong Talent Team is een feit! Het hele team is door het dolle heen. Maar er kon niet te lang bij stil gestaan worden want Cesco vertelt dat tijdens de race de versnellingbak niet goed aanvoelde. Dus het zekere voor het onzekere genomen om nog tussen de races door een versnellingsbakwissel te doen. Als de jongens al niet hadden bewezen dat ze goed kunnen sleutelen, konden ze dat nu nog een keer benadrukken, want drie minuten vóór tijd stond de auto weer helemaal klaar. Tijdens de race mochten wij vertrekken van pole. De race draaide uit op een gemakkelijke overwinning voor Francesco, er is geen moment in de race geweest dat de jonge hond het moeilijk heeft gehad. Achter hem was het een stuk spannender. Na een heftig duel kwam Marijn van Kalmthout als tweede en Gaby Uljee als derde over de streep.

Het was een geslaagd weekend in Assen. We hopen dat we deze lijn kunnen door zetten. We hebben meteen iedereen donderdag 18 augustus jl. laten meegenieten van de feestvreugde door Circuitpark Zandvoort af te huren en al onze partners een rondje te laten meerijden met een kampioen als Francesco Pastorelli.

De volgende wedstrijd die wij rijden is op 3 september a.s. op de Nürburgring.

 

Meer nieuws...