Menu

Verslag pinksterraces Zandvoort 2006

6 juni 2006

– PINKSTERRACES ZANDVOORT – 2e PODIUM DICK VRIJVOGEL! -

Na de succesvolle seizoensopening op TT-circuit Assen gaf het Pinksterweekend de nodige verrassingen. Eerst werd door onze HTS-ers in een ongelooflijk korte tijd de derde auto van het Jong Talent Team compleet opgebouwd, waarna op de vrijdagtrainingen op 2 juni alle rijders meters konden maken. Zowel Dick als Niels kampte met de nodige problemen met de balans van de auto. Waar de set-up in Assen ondanks aanhoudend overstuur nog werkbaar was, zorgde de karakteristiek van circuit Zandvoort voor hoofdbrekens.

FREE PRACTICE

Op de vrijdag was ruimte voor deelname aan twee trainingen, waartussen besloten werd om de auto’s met twee verschillende afstellingen te laten rijden. Dat zorgde voor enige progressie, maar dankzij verouderende banden en problemen met het motormanagement zat het eerder gevonden tempo van begin dit jaar er nog niet in.

Vrijdagmiddag werd besteed aan de kinderziektes van de derde auto van Carlijn Bergsma en aan een kleine wijziging aan de set-up van de auto’s van Dick en Niels. Ook de andere BRL-rijders hadden moeite met het vinden van de juiste set-up. Aangezien voor het eerst op Zandvoort werd gereden met de nieuw ontwikkelde Focus-body en o.a. Koni-dempers moest een goede basis worden gevonden.

Zaterdagochtend is er voor de hele BRL nog een half uur vrije training. Beperkte tijd, maar de afstellingen konden gedurende een zevental rondes worden geprobeerd. In de langzamere bochten was er veel vooruitgang, maar met name in de snelle Slotemaker en Luijendijk kwam het team nog iets tekort. Dick draaide betere rondetijden en nestelde zich tussen de koplopers, Niels bleef ondanks een haperende ontsteking gedurende de sessie op de baan waarbij wel het gevoel voor een betere balans werd gevonden. Carlijn maakte zich haar auto eigen en went verbazingwekkend snel aan de brute achterwielaandrijver. Zij maakt verreweg de grootste stappen van het hele veld.

QUALIFYING

Voor de qualifying worden nieuwe slicks gemonteerd en geen grote veranderingen meer gedaan. Het overleg tussen de Jonge Talenten gaat soepel, rijder en technici raken in zeer korte tijd goed op elkaar ingespeeld, Andre van der Burg en Maarten Kerkvliet zijn uitblinkers in het overdragen van hun kennis. Veel tijd wordt doorgebracht achter de laptop en ook André’s jarenlange praktijkervaring is zeer waardevol. De teamleden zijn vol zelfvertrouwen en voelen zich thuis binnen het team van BRL-klassesponsor en Cupcoordinator Fanzonely.

Aangezien de BRL met het grootste startveld van alle Zandvoortse klasses rijdt, wil het tijdens de qualifying nog wel eens moeilijk zijn om een vrije ronde te maken.

Zoals tijdens Assen ook werd ondervonden, dient in de eerste of tweede vliegende ronde die rappe tijd echt op de klokken te staan, daarna is de kans zeer groot dat deelnemers uit beide velden hinder van elkaar ondervinden of dat er op diverse plaatsen bewogen geel wordt gegeven. Nadat in eerste instantie gedurende twee timed laps team Fanzonely met al haar rijders een tijd op de klokken had staan en de pits in wordt gereden dankzij twee gevaarlijk gestrande auto’s op de baan, blijkt de gevonden afstelling met nieuwe banden minder te geven dan gehoopt. Bovendien hangt de rij-karakteristiek van de Dunlops samen met de temperatuur en leert Dick met elke ronde meer over hoe hiervan maximaal gebruik te maken. Aan het einde van de sessie besluit Niels nog een keer aan te zetten om de top zes binnen te rijden, maar stuit in de outlap al op de rode vlaggen en spaart direct weer de banden door rustig terug te rijden naar de pits. Het eindresultaat is niet bevredigend genoeg, want er had voor alle rijders meer in gezeten. Maar waar de rest van het veld nu op banden staat waar maar acht of negen ronden opzitten, starten Dick en Niels met niet meer dan vier. Een relevant voordeel in de eerste helft van de race. Dick start vanaf een achtste plaats, recht voor Niels aan de buitenkant van de startopstelling. Carlijn geeft enkele heren nu al het nakijken en nadert competetieve tijden.

RACE 1

De eerste race brengt, na enkele positiewisselingen, een schitterende derde plaats voor Dick. Hij rukt op van de achtste positie en verdient zo zijn tweede podium in 2006! Een duidelijk bewijs van het talent van Dick, weinig coureurs zitten zo rustig achter het stuur als hij en bovendien zorgt hij met zijn rijstijl dat het materiaal lang heel blijft. Niels ligt na twee rondes op een zevende positie en loopt in op de Collé-auto in zesde positie. De motorproblemen houden echter aan en op beide rechte stukken is er een groot tekort aan vermogen. Na een mooi verdedigend duel met vd Munckhof en positiewisseling op het scherpst van de snede komt voor het publiek in de Tarzanbocht een eind aan het schouwspel. Een van de achtervolgers raakt Niels op de uiterste hoek van de achterbumper en hij spint heftig. De race wordt uitgereden voor de punten, en de tweede race moet van achteren worden aangevangen.

RACE 2

Een rollende start is een prima alternatief voor een staande, maar veel van de rijders hebben een eigen interpretatie van wat nu de reglementen zijn. Terwijl het V6-veld vol accelererend over start-finish komt, vallen achterin het veld zulke enorme gaten dat deze niet meer dicht te rijden zijn. Dick start vanaf P3 en ondervindt hier geen hinder van. Na een kort en hevig duel met routinier Theo Stor moet Dick letterlijk stof bijten. In de Renaultbocht komt het tot een vermijdbare aanvaring waarbij Dick uitgeschakeld wordt. Niels komt halverwege de race na een aanvaring met een van de Collé-auto’s wederom dezelfde motorproblemen tegen, waarbij de performance steeds minder wordt. Pogingen om te compenseren voor dit gebrek aan vermogen resulteert in het nemen van veel risico, maar brengt niets. Carlijn Bergsma rijdt een solide race met leuke duels en prima tijden, zij zit er na een relatief periode van wennen, nu echt helemaal bij.

Een enerverend en veeleisend weekend, maar de Fanzonely Teamspirit is hoger dan ooit. Deze week op naar de testbank met alledrie de auto’s om de lekken boven te krijgen, daarna worden de auto’s picobello neergezet voor een test en de eerstvolgende races op Zolder. Dick staat nu op een duidelijke derde plaats in het kampioenschap, en is vastberaden om punten aan zijn totaal toe te voegen.

Overig nieuws;

Ook Codemasters, de grootste racegame fabrikant van de Benelux, werkt samen met Fanzonely in de zoektocht naar Jong Talent. Door middel van een grote crowd puller in de vorm van racesimulatoren kon men proeven van de racerij.

 

 

Meer nieuws...