Menu

Talent wint overtuigend Super Prix Zolder

10 juli 2006

Zolder Super Prix; Fanzonely’s Dick Freebird; Talent wint Overtuigend.

Een raceweekend om lang over na te praten, de Terlaemense omloop bracht bij de BRL van alles teweeg. Voor het Fanzonely Jong Talent Team was de eerste overwinning van het seizoen een feit. Na de dubbele zege van Pastorelli tijdens de Finaleraces in 2005 is nu de droogstand van negen maanden achter de rug. Dick Freebird pakte overtuigend de zege in race 2 en finishte dit seizoen welgeteld vier keer op het podium in zes races!


Free Practice
Tijdens de vrije trainingen wordt het besluit genomen om de klepveren van alle BRL motoren te vervangen i.v.m. mogelijke motorschade. Hier is zo vlak voor aanvang van het raceweekend geen tijd meer dus geeft Andre van der Burg, Fanzonely’s Chief Engineer, aan geen extreem risico te willen nemen en’limited running’ te doen. Op zaterdag tijdens de officiele vrije training blijven de drie auto’s van het team ook binnen. We gaan ‘koud’de qualifying in en er is geen ruimte voor verrassingen.

Qualifying
De kwalificatie blijft verreweg het belangrijkste moment van het weekend. Alles moet direct kloppen. Door een gewijzigd format blijven de Lights het begin van de sessie binnen en is er slechts tien minuten om een tijd op de klokken te zetten. Niels Hartvelt kampt tijdens de qualifying met een remprobleem na vervanging van een van de zadels, meer dan een teleurstellende 11e tijd zit er niet in. Dick Freebird is prima op tempo en zet een vierde tijd in evenzoveel rondes, tot op de duizendste seconde gelijk met nummer drie. Carlijn Bergsma verrast door een goede 9e tijd te zetten, in dezelfde seconde als de nummers 6,7,8 en 10. Er is competitie in de BRL, de rijders ziten steeds dichter bij elkaar. ’s Avonds is er een door Active Uitzendorganisatie (Joop Claessens) verzorgde barbecue waar het hele BRL dorp aanwezig is. Een compliment aan Joop voor dit initiatief om verdeeldheid tussen rijders en teams tegen te gaan.

Race 1
Het team van Collé kan het wel heel bijzondere qualifying tempo in de races niet waarmaken. Na enkele rondes bezwijkt Hylkema onder de druk van Freebird, hij vliegt over de kerbs in de chicane en beschadigt zijn karterpan. De complete neus van de nummer 40 is nu bedekt onder de olie en het zicht bijkans verdwenen. Dat kost tijd en Dick valt terug tot uiteindelijk een consoliderende derde positie. Niels vecht zich vanaf de 11e stek door een veld vol klappers en schuivers, oliesporen en vlaggen. Na korte tijd met van Kalmthout te hebben gevochten moet hij zijn meerdere erkennen, maar finisht op een prima vierde plaats. Dankzij de tijdstraf van een van de auto’s van Verschuur schuift Dick op naar de tweede plaats, en Niels verwacht zijn eerste podium. Hij is echter in de laatste ronde gelapt door Donald Molenaar (V6) en blijft hierdoor van zijn eerste beker verstoken.

Race 2
De tweede race verloopt aan de ruige kant. Niels startte als vierde en had halverwege de eerste ronde al een flinke voorsprong op de achtervolgende groep. Allard Kalff was echter gespind in de eerste bocht, en vocht zijn weg terug naar voren. Toen hij bij de kopgroep aansloot, profiteerde Niels door even in de slipstream te duiken. Hij laat zich echter verleiden door de snelheid van de V6 en bij het aanremmen voor de langzaamste bocht op Zolder lukt het niet meer om de extra verkregen snelheid kwijt te raken. De data laat zien dat Niels zeven meter tekort kwam om genoeg af te remmen en reed daardoor stevig in de achterkant van Rene Zwikker. Daar de polyester BRL Light-body niet tegen veel geweld bestand is, raakten de wielen van de auto’s elkaar volledig en schoof de nummer 56 met de carterplaat over de dakstijl van Zwikker de grindbak in. Een race incident met enorme schade tot gevolg, en een grote tegenvaller voor de betrokken rijders en teams.

Dick Freebird maakt voor het Fanzonely Team de dag helemaal goed en slaagt er wel in om zijn mooie startpositie om te zetten in punten. Waar kopman Stor met handen en voeten zijn BRL op de baan moet houden, volgt Freebird in de wetenschap dat hij ruim 1,5 seconde per ronde sneller kan gaan. De auto ligt mooi en de balans is uitstekend, wanneer Dick zijn inhaalmanoeuvre doet is die overtuigend, hard en fair. Een klinkende overwinning is een feit, en Dick doet hele goede zaken voor het kampioenschap. Een gedeelde tweede plaats nu met klassementsleider Furth slechts op vier punten voorsprong. De Zoldermissie van Fanzonely is geslaagd.

Carlijn kampte in de tweede race, ondanks snelle en adequate actie van het Team, wederom met versnellingsbakproblemen. Zij blijft rijden om punten binnen te halen, maar het tempo ligt misschien te laag om veilig te noemen. Wanneer ze gelapt wordt door de V6-en is er een misverstand met Molenaar en hij duikt vol gas bij Bergsma naar binnen met wederom een ‘luchtsprong’ tot gevolg. Vervelend voor Molenaar om zo zijn race te zien verlopen, ook de schade bij Bergsma is aanzienlijk. De verschillen tussen de twee velden zijn groot en waren dit seizoen al vaker aanleiding tot misverstanden. Ook was er dit weekend veel sprake van onsportief rijgedrag en wijzende vingers, maar het onderscheid tussen een incident en grove opzet is voor de buitenwacht niet altijd te onderscheiden. Feit blijft dat de BRL een klasse is met een vol veld met mooie auto’s hetgeen we allen graag in stand houden. Fanzonely roept alle rijders op om het volgende weekend in Nurburgring extra alert te zijn. En voor represailles is geen plaats in de autosport.

Next Race; Nurburgring Truck Grand Prix
Met 100.000 bezoekers vormt de Truck Grand Prix het drukst bezochte BRL evenement. De races vinden zowel op zaterdag als zondag plaats dus boek een overnachting! Het Fanzonely Team durft de uitdaging aan; Dick heeft nog geen kennis gemaakt met het Grand Prix circuit, maar is klaar om met steun van het hele team de leiding in het kampioenschap over te nemen.

 

Meer nieuws...