Menu

Hectiek en drama op de Nurburgring

26 juli 2006

Hectiek en drama voor 185.000 toeschouwers

 

Na een uiterst succesvol weekend in België, met een tweede plaats en de eerste overwinning van Dick Freebird voor Team Fanzonely, werd wederom onbekend terrein betreden. De Nurburgring, het uitdagende circuit in de Eifel, vormde tevens het decor voor de omslag in de BRL Light. Onder het oog van 185.000 toeschouwers voltrok zich door wisselende weersomstandigheden en een aangepast programma een verrassend schouwspel, waarbij de top vijf van het klassement dichter bij elkaar kwam. Na maanden van hard werken kan gezegd worden dat de Benelux een eenheidsklasse van formaat heeft. Close racing en veel actie.

Free Practice

Voor alle coureurs van het Fanzonely-team was het de vuurdoop op het nationale gedeelte van de Nurburgring. De eerste training was vooral aftasten van de baan en ritme opdoen. Dick kon tijdens deze sessie slechts drie ronden rijden wegens een technische storing. Na de trainingen moest de beschikbare data vlot worden geanalyseerd en kleine set-up changes gedaan, aangezien de qualifying direct die middag al zou plaatsvinden. De kwalificaties van de V6 en de 4-pitters wordt gescheiden verreden, dat gaat ten koste van de vrije training.

Qualifying

Dick reed zijn persoonlijk snelste ronde in de derde timed lap, wat nog maar weer eens aantoont wat voor talent hij is. In totaal slechts 6 ronden gereden op het lastige circuit, en toch een keurige vijfde startplaats, op slechts twee honderdste van nummer vier en een tiende van de nummer drie! De basisafstelling van de auto was zeer goed.

Niels kwam uiteindelijk tot een tiende startplaats en het zat bijzonder dicht bij elkaar. Samen met vier andere rijders binnen dezelfde tiende van een seconde kwalificeren kwam nog niet eerder voor in de BRL. De plaatsen 3 t/m 13 stonden zelfs allemaal binnen zeven tiende van een seconde. Dit bewijst hoe competitief de eenheidsklasse BRL is.

Het bandengebruik van de gecodeerde Dunlopslicks maakt deel uit van de tactiek.
Om goede prestaties neer te zetten tijdens de races moet naast de rijder en de afstelling ook het rubber optimaal zijn. Banden hebben, na een korte piek in griplevel, een geleidelijk afnemende prestatie, de zogenaamde drop-off. Waar de een kiest voor lange runs in de qualifying en wellicht een hogere startpositie, spaart de ander het rubber voor de races. Dat zorgt voor een verschuivend voordeel gedurende het weekend.


Race 1 (zaterdag)

Vanwege bijzonder hevige regenval werd de race met anderhalf uur uitgesteld totdat het weer mogelijk was te racen. Gezien de onduidelijkheid wat het weer zou doen werd er een aantal maal gewisseld van regen- naar droogweerafstelling. Tot op de startgrid was nog niet duidelijk wat de beste keuze was en vlogen de diverse teams heen en weer met kriks, banden en gereedschap. Het was goed te zien dat de baan snel opdroogde, dus werd er gekozen voor slicks. De afstelling was een middenweg tussen droog en nat.

Niels Hartvelt heeft een zeer goede start, hij wint direct vier (!) plaatsen in de eerste bocht, waarmee hij 6de ligt. Dick kan door een motor met een plotseling tekort aan vermogen zijn positie niet consolideren en verliest twee posities. De beide Fanzonelyrijders rijden enige tijd bumper aan bumper, en weg van het achterveld. Aangezien de baan na enkele ronden vrijwel compleet droog was begint de set-up zijn tol te eisen. Dick voert de druk op bij Hylkema, die fout na fout maakt. Op het rechte stuk komt Dick echter zoveel te kort dat inhalen onmogelijk is. De race wordt consoliderend uitgereden en Dick en Niels finishen 6 en 7.

Warm-up Race 2

Op zondagochtend is er een ongebruikelijk onderdeel van het programma, de warm-up. Wanneer er in een weekend twee races worden gereden kan er zo nog kort worden gekeken of de auto in orde is, een veilige en welkome aanvulling. De baan is nat en dan er is weinig verschil in rondetijd tussen de Lights en V6-en. Dick rijdt zijn allereerste meters in de regen en doet wederom van zich spreken. Hij sluit aan bij Marc Goossens en kan simpelweg goed volgen. Dat blijkt ook uit zijn tijd, overall staat hij op de 6de positie! De allersnelste Light.
In de formatieronde ontdekt Niels een probleem met het stuurhuis, hij blijft de sessie in de pits.

 

Race 2 (zondag)

Voor het begin van deze race geen hevige regenbuien en een mooie strakblauwe lucht. De start van Niels en Dick is uitstekend. In de eerste bochten gaan de V6-en werkelijk alle kanten op en goed positioneren is de sleutel. Dick ligt als de rook is opgetrokken op de derde plaats, direct gevolgd door Niels met Zumbrink in de sandwich. Dick gaat vervolgens magistraal aan de leiding en rijdt vijftig jaar ervaring om de oren. Zowel Furth als Stor worden buitenom gepasseerd en Dick slaat een groot gat. Niels krijgt voor de derde keer dit seizoen te maken met een haperende motor. Na een kort uitstapje in de grindbak na de Veedol-chicane dankzij koude achterbanden, valt hij langzaam terug. In de bochten kan hij iets terugwinnen op de achterliggers, maar de acceleratie op de rechte stukken is zo beroerd dat hij meerdere wagenlengtes verliest. Hij finisht in tiende en laatste positie. Het team werkt keihard om de auto en motor optimaal te krijgen, zij verdient beter.

Carlijn Bergsma rijdt een prima race nu ze het volle potentieel van de auto kan gebruiken. Ze zit lange tijd in een spannend gevecht met Gaby Uljee en finisht als zevende. Een welverdiend ‘seizoensbeste’.

Dick lijkt probleemloos op zijn tweede overwinning af te stevenen, totdat in de laatste bocht van de laatste ronde het noodlot toeslaat. Een olieslang schiet los, een dikke grijze wolk slaat over zijn raam en de oliedruk valt direct weg. Dick handelt bijzonder professioneel in het zicht van de finish, hij zet direct de motor uit en rolt tergend langzaam naar de finish. Op het laatste moment wordt hij nog ingehaald door drie coureurs, waardoor hij als vierde eindigt. Een zure appel voor de sympathieke rijder, na zo dominant en snel gereden te hebben. Als hij de race gewonnen had, had hij gelijk gestaan met huidige kampioenschapsleider Peter Furth.
Echter horen dit soort dingen ook bij de autosport, en is het aan Dick om volgende race op Assen zijn verdiende overwinning te behalen.

Na het enerverende doch teleurstellende weekend heeft het team drie weken om zich voor te bereiden op de volgende race in Assen tijdens de Rizla Racing Days. Er is nog heel wat werk te verrichten aan de auto’s van Niels en Dick om deze optimaal af te leveren tijdens het raceweekend, maar de jonge talenten hebben het volste vertrouwen dat dit gaat lukken. Door de professionele houding van het team en de coureurs kan het niet lang duren voordat het volgende podium een feit is!

 

Meer nieuws...