Menu

Drukbezochte Rizla Racing Days met 60.000 bezoekers!

16 augustus 2006

Drukbezochte Rizla Racing Days met 60.000 bezoekers!

- Twee keer podium voor Fanzonely’s Jong Talent Dick Freebird -

Na een enerverend weekend op de Nurburgring vertrok het Jong Talent Team naar Assen voor de Rizla Racing Days. Dit gecombineerde auto- en motorsportevenement is een van de drukst bezochte activiteiten op het TT-circuit. Het werd een spectaculair raceweekend waarin alle facetten van de autosport aan bod kwamen. Zo waren er wisselende weersomstandigheden, diskwalificaties, een safetycar-situatie, race-incidenten en mooie resultaten.

Free Practice
Tijdens het raceweekend op Assen bestuurde Gaby Uljee de derde auto van Team Fanzonely. Zij brengt twaalf jaar ervaring in diverse toerwagenklassen mee, werkte eerder samen met Andre van der Burg in de DTCC en slaagde goed in het overbrengen van haar kennis aan het team.
Door de halfnatte omstandigheden gingen de coureurs naar buiten met een verschillende afstelling. Er werd zowel gereden op slicks als op regenbanden, zo vond het team veel belangrijke informatie over het circuit en de auto. De tweede sessie van de dag werd onder droge omstandigheden verreden. Niels Hartvelt reed hard en stond tot vlak voor het vallen van de vlag geclassificeerd als tweede. Uiteindelijk werd zijn tijd door de snelle mannen verbeterd en eindigde hij als vijfde.

Qualifing
De coureurs van het Fanzonely-team besluiten gedrieën naar buiten te gaan om zo optimaal van elkaar te profiteren en een goede tijd neer te zetten. Echter, in de eerste bocht verlaat Niels met blokkerende remmen de baan en komt vast te staan in het grind. Door de marshalls wordt hij uit de grindbak getrokken en kan hij zijn weg vervolgen. Uiteindelijk rijdt hij een tijd die goed is voor een zesde positie. Dick en Gaby werken goed samen en komen tot snelle tijden. Dick mag de race aanvangen als tweede, Gaby als vijfde.
Enkele coureurs worden na de sessie teruggezet op de startgrid vanwege technische onvolkomenheden. Ook Niels wordt gediskwalificeerd, maar om een andere reden: uit het oogpunt van ‘veiligheid’ tellen je tijden niet meer als je hulp gehad hebt om uit de grindbak te komen. Lange tijd is er onduidelijkheid wat hierover de regels zijn. Zelfs de wedstrijdleiding vindt de straf onterecht, maar moet het reglement volgen. Zijn tijd wordt afgepakt en hij moet de race van achteraan aanvangen.

Race 1 (zaterdag)

FundRacer’s prijswinnaar John van der Veer genoot van een spetterende dag en
VIP-treatment!

Dick heeft een goede start, hij verschalkt direct pole-houder Marijn van Kalmthout. De regerend Benelux-kampioen is al het gehele seizoen een van de snelsten en de voornaamste titelkandidaat. Dick strijdt voor wat hij waard is en rijdt een drietal ronden voor Marijn. Bij het opkomen van het rechte stuk neemt Van Kalmthout meer snelheid mee uit de Geert-Timmerbocht en passeert Dick. Dick haakt aan, kan goed volgen en komt als enige uit het veld dichterbij Van Kalmthout. Als hij inziet dat de een tweede plaats het hoogst haalbare is consolideert hij om zijn banden te sparen.

Niels Hartvelt heeft een probleemloze start en vecht zich direct een weg naar voren. Na een aantal ronden gaat hij hard van de baan na een race-incident met # 43. Met een aanlopend achterwiel en een kromme voorwielophanging gaat hij naar de pits om zijn auto te laten checken. Na een korte controle gaat hij weer de baan op, maar een kans op een goede positie is verkeken. Hij finisht de race als tiende en verdient zo weer waardevolle punten.

Gaby Uljee laat zien dat ze veel ervaring heeft in toerwagens en ze kan ook goed overweg met de BRL. Na een knappe kwalificatie heeft ze een goede start en rijdt ze constant in de Top 6. Halverwege de race heeft ze echter een aanvaring met een van de rijders van Equipe Verschuur, waardoor ze haar race niet kan vervolgen.

Race 2 (zondag)
De Benelux Racing League is de ‘Main Support Act’ van de A1GP, die op 1 oktober op circuit Zandvoort plaatsvindt. Een groot spandoek met deze aankondiging siert het paddock het gehele weekend. Dit zorgt voor veel aandacht van de bezoekers en de nodige foto’s worden dan ook geschoten. Ook het Fanzonely Jong Talent Team krijgt veel aandacht en vóór de uitzending van de volgende F1-race zijn Dick Freebird, Reijer den Hertog en Michiel Christenhusz op televisie te bewonderen bij RaceXperience op SBS6.

Na alle aandacht op zondagmorgen is het ’s middags tijd voor de tweede BRL-race. Na een avond en ochtend hard werken door de engineers verschijnen de Fanzonely-rijders net voor drie uur met frisse moed aan de start. De tribunes langs het circuit zitten helemaal vol. Maarliefst 46.000 bezoekers zijn getuige van een spectaculaire race, iets wat voor de BRL geen uitzondering is. Door een matige start van Dick valt hij terug naar de vierde plaats achter de nummers 61 en 44 van het veld. Dick laat zijn talenten echter weer zien en stelt na drie ronden alweer orde op zaken door de tweede plaats achter Marijn van Kalmthout terug te veroveren. Ook Niels en Gaby houden stand. Nadat zij van achteraan zijn gestart beginnen ze een inhaalrace.

Door een safetycar-situatie komt het veld weer bij elkaar. Dick heeft de pech dat er tussen hem en Van Kalmthout nog een V6 rijdt, waardoor hij na de safetycar-situatie niet direct bij Van Kalmthout kan aansluiten. Hij houdt echter met gemak zijn tweede plaats vast en eindigt vlak achter de leider in het klassement. Niels en Gaby rijden bijna de hele race achter elkaar, en maken samen veel positiewisselingen en duels met andere rijders mee. De nummers vier tot en met tien zitten de gehele race in een treintje bij elkaar. Zij eindigen hun race op een respectievelijke zevende en achtste plaats met slechts 0,03 (!) verschil.
De Rizla Days zijn getekend door de geweldige Teamspirit. In deze vorm ligt de basis voor een onoverwinnelijk front.

Op www.fundracer.nl staat weer een nieuwe prijsvraag waar je dit keer een Fanzonely VIP treatment tijdens de DTM kan winnen. Laat deze unieke kans niet liggen!
Geen kaarten meer kunnen krijgen voor de A1GP, omdat alles uitverkocht is? Bestel nu VIP arrangementen voor de A1GP via deze website. 

 

Meer nieuws...