Menu

Verslag Zolder Truck GP

14 september 2006

Freebird loopt in op Van Kalmthout;
Versnellingsbak weerhoudt Jong Talent van klassementsleiding

Truck GP circuit Zolder. Dick Freebird had een goed weekend en is flink ingelopen op de leider in de stand om het kampioenschap. Met nog vier races te gaan is zijn achterstand nog slechts 3 punten! Dat is het verschil tussen een 1e en 2e plaats in een race.

Test donderdag / Free Practice vrijdag

Binnen vier getimede ronden zijn Dick en Niels op tempo. De qualifing pace van de Zolder Super Prix wordt geëvenaard en het team nadert de ultieme afstelling. Zowel met demping als vleugelstand worden schema’s afgewerkt en datalogging bevestigt de veronderstelde resultaten. Tijdens de Free Practice gaat Dick op hagelnieuwe Dunlops gedurende drie timed laps de baan op om de laatste finetuning aan de set-up te doen.
Tijdens de Zolder Truck Grand Prix rijdt de BRL samen met een andere silhouetklasse, zodat het publiek silhouetspektakel krijgt voorgeschoteld van de bovenste plank met een veld van bijna vijftig auto’s! Dat zorgt tijdens de vrije training echter voor een overvolle baan. Dick start vooraan maar heeft continu verkeer. Een tegenvaller want de laatste stap richting qualifing set-up kan zo niet worden gezet. Vrije rondes zijn er niet.

Qualifing

Wederom speelt de mix van klassen een allesbepalende rol. Een vrije ronde is letterlijk goud waard en Dick slaagt er niet in om zijn tijden van de vrije training te evenaren. Volgens afspraak komt hij na vijf ronden binnen en staat met een 1.45 op de achtste startpositie.
Niels probeert ook ruimte te vinden, terwijl overal auto’s rijden met rondetijden die ver uiteen liggen. Na vijf ronden ‘verkeer’ gehad te hebben ligt er een gat, maar in de eerste bocht gaat Niels te wijd en verspeelt zijn splitter. Terwijl hij zand en pick-up van zijn banden scrubt, tikt de klok ongenadig door. Met slechts een 1.46.8 op de klokken duikt hij de laatste ronde in. De balans van de auto is goed en bij de eerste chicane neemt Niels extra risico aangezien een andere deelnemer daar de bandenstapels heeft opgeschoven. Bij het opkomen van het rechte stuk wordt het zwart-wit geblokt gezwaaid. Het gaspedaal kan niet dieper en de ogen zijn op het dashbord gericht. 1.44.8. De tweede startrij en de beste qualifing dit seizoen, met vijf man binnen twee tienden!

Race 1 (Zaterdag)

De eerste race op zaterdag vindt aan het einde van de middag plaats. Door de laagstaande zon vertekenen de kunstof BRL-ramen het uitzicht flink. Met Niels op een 4e en Dick op een 8e startpositie is er de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het verloop van het kampioenschap. Het noodlot speelt echter een rol van betekenis.
Na de qualifying is gebleken dat een van de remschijven van Niels gescheurd is. Er rest niets anders dan nieuwe schijven te monteren. Tijdens de warm-up lap doet Niels verwoede pogingen om de remmerij op temperatuur te brengen en blokken en schijven op elkaar te laten inslijten. Aan het einde van de warm-up lap blokkeert de auto nog steeds aan de achterkant terwijl de rembalans al een flink stuk naar voren staat. Daar komt nog bij dat de pacecar een belachelijk hoog tempo aanhoudt en op start-finish is het hele veld uit elkaar gelopen in plaats van mooi ‘staggered’ twee aan twee.
Met een redelijk gat richting de nummer drie komt Niels over de streep met kampioenschapskandidaten Van Kalmthout en Furth in zijn kielzog. Met een totaal verkeerd gevoel in het rempedaal moet Niels de eerste ronde extreem verdedigend rijden, wat resulteert in scheve gezichten na afloop van de race. Klassementsleider en regerend kampioen Van Kalmthout probeert buitenom te passeren maar verremt zich compleet en verliest eigenhandig meerdere posities. Bij het ingaan van de tweede ronde heeft Niels Freebird en Stor in de spiegels. Na de Villeneuve-chicane laat Niels zijn sympathieke teamgenoot voorbij en sluit de deur. Achterop het circuit, bij het aanremmen zet de nummer 44 zijn neus tegen de achtersectie van Niels en duwt hem vol oversturend door de bocht. Bij het uitkomen rijden de twee spiegel aan spiegel en geven elkaar geen ruimte. Stor wil zijn ideale lijn nemen en stuurt naar links, Niels gaat iets van zijn gas maar kan niet voorkomen dat Stor hard de muur in spint met veel schade tot gevolg. Direct na deze actie komen vier man voorbij. Niels sluit aan en verschalkt, nadat zijn remmen vertrouwen geven en onderwijl roadsters lappend, achtereenvolgens de nummers 42,43,55 en 58. Hij finisht op een zevende positie.
Dick rijdt ongestoord naar voren en pakt Tjon en Furth op fenomenale wijze. Op het rechte stuk probeert Furth hem naar buiten te dringen maar Dick laat even zijn gas los, laat zich links en rechts in de spiegels zien, en verkoopt dan Furth ‘The dummy’. Buitenom in de eerste bocht wint hij positie en eindigt op een uitstekende derde positie. Dick; “Ik heb zelfs de snelste tijd neer kunnen zetten van de Lights. Zo kon ik net voor de finish P3 en 16 punten pakken voor het kampioenschap”.

Race 2 (zondag)
Het publiek is in grote getale aanwezig op een schitterend zonnige septemberdag. De Fanzonely-coureurs Dick, Niels en Carlijn zijn respectievelijk op de 3e, 7e en 11e plaats terug te vinden op de startgrid.

Dick maakt een fantastische start en verschalkt meteen Niek Jansen en Henry Zumbrink, waardoor hij de leiding neemt in de wedstrijd. Dick; “Ik mocht als 3e starten, de start ging prima goed, ik kon al snel accelereren en het licht ging op groen. Ik was heel goed weg en kon meteen de 1e plaats overnemen”.
Niels krijgt bij de wederom slecht uitgevoerde startprocedure (het licht gaat nu op het allerlaatste moment op groen en achterin het veld rijdt men al vijf breed op de baan) een beuk van een van de Colle-auto’s en verliest zo zeven (!) posities, daarna moet hij in de eerste ronde door het grind nadat de zwarte BRL-light van Leo Kemmer voor hem gespind is. Vervolgens bij het enthousiast nemen van de Villeneuve-chicane begint de motor voor de vierde keer dit seizoen kuren te vertonen. Dan gebeurt er een zware crash vlak voor de Jacky Ickx-bocht. De Roadster van Marlène Broggi valt vlak voor de moeilijke bocht stil, waarna de verraste Daniël Schryvers met zijn BRL V6 vol bij de nummer 365 van de Roadsters naar binnen rijdt. Niels verwacht de safetycar en duikt vanaf de laatste positie de pitstraat in. Hij kan na een korte stop, waarbij het motorprobleem verholpen wordt, weer aansluiten zonder op een ronde gezet te worden. De snelheid is er, hij zet de vierde snelste rondetijd van de Lights.

Dit alles gebeurt binnen twee ronden van de wedstrijd. Na de crash blijft de safety car zeer lang op de baan, een tegenvaller voor het aanwezige publiek. Op de plek des onheils versperren ambulances, waarmee de twee gecrashte coureurs worden weggevoerd, de baan. De coureurs worden onder de ogen van vele toegesnelde toeschouwers met veel voorzichtigheid uit hun zwaar beschadigde bolides gehaald, waardoor er na de safety car-situatie nog maar 2 racerondes volgen. In één van deze rondes laat de versnellingsbak Dick in de steek en gaat niet van vier naar vijf, waarna Niek Jansen het Jong Talent kan inhalen.

Meer dan een tweede plaats zit er niet in, het verschil tussen Marijn van Kalmthout en Dick Freebird is nu geslonken tot slechts 3 punten. Dick: "In de voorlaatste ronde verschakelde ik me en moest mijn 1e voor een 2e plaats verruilen. Wel weer een podiumplaats, de achtste dit jaar!"

De spanning in het klassement neemt alleen maar toe, dat belooft wat voor de volgende race tijdens de A1 Grand Prix op circuit Zandvoort in het weekend van 1 oktober! Elk punt is bepalend. Onder het mom van ‘show the world what you’ve got’, belooft dat weekend voor de naar schatting 130.000 bezoekers ongekend spectaculair te worden.

Met acht podiumplaatsen en dito bekers bevestigt Freebird wederom het enorme succes van Fanzonely’s Jong Talent Team. Na Pastorelli’s negen podiumfinishes en het Nationaal Kampioenschap in 2005 begint de prijzenkast aardig vol te raken. Heb jij kartervaring en ga jij het karwei klaren in 2007? Meld je aan als Jong Talent en zet de beste stap richting een glansrijke autosportcarriere.

opent in een nieuw venster www.jong-talent.nl

 

Meer nieuws...