Menu

Fanzonely test nieuwe achterwielophanging met WTCC

23 februari 2007

Fanzonely test nieuwe achterwielophanging met WTCC

  

Maandag 19 februari 2007 10.00 uur, de zwart-witte Fanzonely BRL-Light rijdt de Zandvoortse pitstraat uit, met daarachter een helblauwe Chevrolet en een witte BMW uit het World Touring Car Championship. Het Fanzonely Jong Talent Team test de nieuwe achterwielophanging, die door de engineers 2006 uit het Jong Talent Programma is ontwikkeld.

De engineers in het Fanzonely Jong Talent Programma, inmiddels in januari 2007 afgestudeerd, komen vanuit de opleiding HTS-Autotechniek uit Arnhem. Fanzonely geeft hen de kans om vroeg in hun carrière ervaring op te doen in de autosport. Zij krijgen gedurende het gehele raceseizoen de Jong Talent auto onder handen en proberen, op basis van hun bevindingen tijdens het seizoen, de auto te verbeteren in een afstudeeropdracht.

In 2006 leverde een nieuwe voorwielophanging en Koni-dempers een verbeterde wegligging op, welke resulteerde in ruim 2 seconden (!) winst per ronde. Snelheid is overigens niet de enige doelstelling: ook verlaging van de running-cost en dus handhaving van de relatief betaalbare klasse BRL-Light is een belangrijk doel.

Na de succesvolle seizoenen 2005 (nationaal kampioen Cesco Pastorelli) en 2006 waarin Dick Freebird de runner-up positie behaalde, begonnen de engineers 2006 Reijer den Hertog en Michiel Christenhusz onder toeziend oog van Andre van der Burg (Racing Development) aan de ontwikkeling van de achterwielophanging. Met behulp van de nieuwste technologieën zijn analyses, tekeningen en berekeningen gemaakt, welke resulteerden in de nu voorliggende ophanging. Het grote voordeel hiervan is de zeer nauwkeurige en betrouwbare afstelmogelijkheid.

Voordat de nieuwe ophanging wordt getest, rijdt Dick Freebird ’s morgens eerst met de oude ophanging, zodat de data aan het einde van de dag vergelijkbaar zijn. Hij rijdt zijn ronden als verwacht en eindigt het eerste dagdeel met zeer scherpe tijden.

De middag wordt met de nieuwe ophanging gereden en begint met vanzelfsprekende voorzichtigheid. De tijden vallen eigenlijk, ook na verder verloop van de test, in eerste instantie niet mee, totdat blijkt dat een kapotte katalysator de oorzaak is. Na dit probleem te hebben verholpen, rijdt Dick Freebird zeer snelle tijden en levert zo vergelijkbare data af aan de engineers.

Na een eerste officiële test kan worden geconcludeerd dat zeker met betrekking tot betrouwbaarheid en verstelmogelijkheden, een forse stap vooruit is gezet. “Wij denken dat ook in de snelheid weer een stap is gezet, wat kan leiden tot een seconde winst per ronde”, aldus Fanzonely teambaas Ruud Hartvelt, tevens gastheer van het WTCC Chevrolet Team tijdens hun tests. “De wijze waarop het Chevrolet Team de test opbouwde en hun buitengewone focus op resultaat geeft inspiratie voor 2007, waarin het dan weer voltallig en nieuwe Fanzonely Jong Talent Team zich waar moet maken in de BRL-Light.” Andersom was ook het Chevrolet Team, rekening houdend met het enorme budgetverschil, onder de indruk van de uiterst serieuze en snelle BRL-Light raceauto.
 

 

Meer nieuws...