Menu

Engineers laten teamwork zien na ongeluk Michel Schaap

13 augustus 2007

Engineers laten teamwork zien na ongeluk Michel Schaap


De Rizla Racing Days die afgelopen weekend op het circuit van Assen werden gehouden leverden Team Fanzonely niet de gewenste resultaten op. Michel Schaap crashte zeer hard in race 1, waardoor veel kostbare punten verloren gingen. Roy Panman wist in de eerste race een goed resultaat te behalen met een vijfde plek, maar kon de tweede race niet uitrijden. Femke Terpstra maakte dit weekend haar debuut in de BRL Light. Na in de eerste race kort op racetempo te hebben gereden door een snelle safety-car-situatie deed ze in de tweede race veel ervaring op.

VRIJE TRAININGEN + KWALIFICATIE
Op vrijdagochtend en middag begon de BRL Light met twee vrije trainingen gevolgd door de kwalificatie aan het einde van de middag. Tijdens de trainingen reden de Fanzonely coureurs competitieve tijden. Michel Schaap reed zoals voorspeld vooraan en zette toptijden neer. Roy Panman streed mee in de middenmoot. De door 2Produce gesponsorde Femke Terpstra reed haar eerste officiële ronden en deed dat niet onverdienstelijk. Haar tijden kwamen steeds dichter in de buurt van het midden van het BRL Light veld.

s’ Avonds net voor vijven gingen de BRL’s weer de baan op voor hun kwalificatie. Die verliep voor Team Fanzonely met wisselend succes. Michel Schaap reed wederom vooraan mee en kwalificeerde zich als tweede, achter Henry Zumbrink. Roy Panman reed scherpe tijden en kwalificeerde zich als achtste, met slechts vijf tienden van een seconde achterstand op P6. Femke Terpstra kreeg door problemen met haar motor helaas niet de kans een goede vliegende ronde te rijden. Erg jammer voor de debuterende inwoonster van Berkel en Rodenrijs, die hierdoor als laatste op de startgrid moest aansluiten.


RACE 1
De eerste race was er een zoals in Zolder tijdens de Truck Grand Prix in 2006, kortom een om snel te vergeten. De eerste ronden begonnen voortvarend voor Michel Schaap. Hij nam bijna direct de leiding in de wedstrijd over van Henry Zumbrink. Na drie ronden aan kop gelegen te hebben was de wedstrijd voor hem echter alweer voorbij. Na een race-incident in de beruchte Geert Timmerbocht waarbij meerdere BRL Lights betrokken waren werd de zwaar gehavende bolide van Michel Schaap aan de kant van de baan geparkeerd. Met hem vielen ook Gaby Uljee en Jochen Habets uit, die tegen de gespinde Fanzonely BRL Light aanreden. Daarna kwam meteen de safety-car de baan in, omdat een oliespoor over de helft van de baan liep. Helaas was het daarna ook de safety-car die het eerste de zwart-wit geblokte vlag zag met daarachter de trein van BRL V6’en en BRL Lights.

Roy Panman startte de race met goede hoop op een goed resultaat. Na een aantal gevechten met andere BRL Light coureurs kwam de safety-car de baan in die voor het einde zorgde van al het racegeweld. Daarmee eindigde Roy Panman op de vijfde positie.

Femke Terpstra zal zich een heel ander debuut in de BRL Light hebben voorgesteld. Na haar motorproblemen tijdens de kwalificatie en de daarop volgende laatste plaats op de grid eindigde haar eerste race achter de safety-car.

’s Middags begonnen de Fanzonely Engineers direct met de reparatie van de auto van Michel Schaap. Het werd nog een hele klus om de auto op tijd af te krijgen, maar het team bewees wederom dat met veel motivatie en beleving veel bereikt kan worden. De gedreven engineers werkten tot laat door, waardoor er ’s ochtends alweer een schadevrije BRL Light in de Fanzonely tent te bewonderen was.


RACE 2
Op zondagmiddag om tien over drie stond race 2 van de Benelux Racing League op het programma. Gezien de uitslag van race 1 de positie op de startgrid voor race 2 bepaald, betekende dit dat Michel Schaap na zijn crash achteraan moest aansluiten. Roy Panman vertrok vanaf P5 en Femke Terpstra van P10.

De Fanzonely coureurs maakten allen een sterke start. Daarvan was de start van Roy Panman de opvallendste, hij reed van P5 naar P3 en zelfs even naar P2. Het Fanzonely Jong Talent was goed op weg naar een podiumfinish, maar moest halverwege de race toch Jochen Habets aan zich voorbij laten gaan. Daarna kreeg hij problemen toen hij weer dichterbij probeerde te komen bij de kop van het veld. Hij stuurde zijn auto vervolgens de pitstraat in en staakte zijn race voortijdig.

Michel Schaap vond al snel de aansluiting met het midden van het BRL Light veld, na van achteraan te zijn gestart. Zijn engineers verdienen veel complimenten voor hun inzet om BRL Light nummer 66 weer aan de start te brengen na de crash in race 1. Vechtend met Gaby Uljee probeerde Michel Schaap naar voren te rijden. Dat leek aanvankelijk te lukken, maar hij maakte in zijn opmars een kort uitstapje langs de baan en kon daarna de aansluiting niet meer vinden. Zijn race eindigde op plaats 5. Daarmee was het een minder goed weekend voor Michel Schaap. De crash in race 1 speelde daarin een bepalende rol.

Femke Terpstra wist in haar tweede race veel ervaring op te doen. Haar start was erg goed. Ze ging al snel Carlijn Bergsma voorbij en kon het tempo goed volgen. Ze bleef haar tijden verbeteren. De opzet van het weekend was vooral veel ervaring op te doen, daarin is Femke Terpstra zeker geslaagd.

Team Fanzonely verwacht tijdens de Champ Car Grand Prix op circuit Zolder betere resultaten te behalen. Met nog acht races te gaan is nog van alles mogelijk in de BRL Light klasse. Een kans op sportieve revanche zal niet lang op zich laten wachten. Over twee weken vindt de Belgian Champ Car Grand Prix al plaats. Met daarop volgend het Champ Car weekend in Assen en de A1 Grand Prix in Zandvoort heeft Fanzonely nog een aantal fantastische weekenden voor de boeg.


FOTOWEDSTRIJD
Was u één van de vele bezoekers tijdens de Rizla Racing Days en heeft u foto’s gemaakt van één of meerdere Fanzonely BRL Lights? Stuur deze dan in via onze website en maak kans op een VIP arrangement voor twee personen tijdens de A1GP op Zandvoort! Foto insturen>


Team Fanzonely wordt ondersteund door:
Fanzonely - Dunlop - HTS-Autotechniek - 2Produce - Koni - BRL Association

Foto’s: Mike van Minnen

 

Meer nieuws...