Menu

De mannen achter kampioen Chris Maliepaard part 1: Milan Vergeer

27 november 2009

De mannen achter kampioen Chris Maliepaard part 1: Milan Vergeer

Ieder jaar werkt raceteam Fanzonely met nieuwe stagiairs, voornamelijk afkomstig van de opleiding HTS Autotechniek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hoewel de autosport niet de gemakkelijkste wereld is om tijdens je stage in terecht te komen, sloegen de stagiairs zich er de afgelopen jaren goed doorheen. Fanzonely deed ieder jaar mee om het kampioenschap in de BRL Light klasse, waarvan er uiteindelijk twee werden behaald. In 2009 was het de talentvolle coureur Chris Maliepaard die er met de hoofdprijs vandoor ging na een bijzonder spannend seizoen.

Maar wie zijn de mannen achter de coureur nou eigenlijk? Wat doet een stagiair binnen het raceteam? In “de mannen achter kampioen Chris Maliepaard” komt hun verhaal aan bod. Als eerste maken we kennis met Milan Vergeer, engineer van Maliepaard en development engineer van de FD BRL Light.

Stel jezelf voor…
Mijn naam is Milan Vergeer, woonachtig in Arnhem waar ik begin aan mijn derde jaar HTS Autotechniek.


Chris Maliepaard en engineers, met als tweede van links Milan Vergeer

Wat was je functie bij Fanzonely?
Ik heb afgelopen jaar stage gelopen als Engineer. Dit is binnen het team een vrij brede rol waarbij je je zowel bezig houdt met het onderhouden en “runnen” van de raceauto’s als het buiten het seizoen om ontwikkelen van nieuwe constructies om de auto’s sneller en betrouwbaarder te maken.

Je hebt dus ook onderdelen van de auto doorontwikkeld. Vertel eens…
Het belangrijkste project wat ik heb gedaan is het ontwerpen van een koelsysteem voor het differentieel. In vorige seizoenen is gebleken dat het differentieel een zwak punt van de auto is. Dit kon tijdsverlies of zelfs uitvallen tot gevolg hebben. Uit nader onderzoek bleek dat de temperatuur in het differentieel veel te hoog opliep. Bij deze hoge temperaturen trad extra slijtage op en het differentieel werkte minder efficiënt. Omdat dit probleem op te lossen moest er een koelsysteem worden ontworpen.

Na het goed analyseren van het probleem en het opstellen van een pakket van eisen heb ik onderzocht wat de energiebalans in het differentieel is. Door theorie met praktijkwaardes te staven kon ik een duidelijk beeld krijgen van de benodigde extra koelcapaciteit. Daarna heb ik een aantal concepten gemaakt en hieruit door middel van een keuzetabel het meest geschikte concept gekozen. Deze heb ik verder uitgewerkt, maakdelen getekend en specificaties voor inkoopdelen bepaald. Een validatieplan en testprotocol om het prototype te testen is ook gemaakt maar de test zal pas later worden uitgevoerd.

Wat zijn de verwachte resultaten van je ontwikkeling?
Het is de verwachting dat door de lagere temperatuur het differentieel minder snel zal slijten en veel betrouwbaarder zal zijn. Onlangs uitgevoerde tests hebben uitgewezen binnen welke temperatuursgrenzen het differentieel optimaal werkt en omdat we met het koelsysteem de temperatuur hierop kunnen reguleren zullen we langduriger snelle rondetijden rijden.

Hoe is de tijd bij Fanzonely bevallen?
Het was een zeer afwisselende en interessante stage waarbij ik veel praktijkervaring heb opgedaan binnen de racewereld. Ik heb ondervonden hoe belangrijk nauwkeurig en gestructureerd werken is en de voldoening als je samen alles goed hebt gedaan en je finisht op het podium is geweldig. De vele podiumplaatsen en het behalen van het kampioenschap zijn echt de kroon op je werk. Als je in de racewereld terecht wil komen is een stage als deze onmisbaar door de contacten die je opdoet en de kennis en ervaring die je meeneemt. Ik wil Ruud Hartvelt bedanken voor deze mogelijkheid en Michael Buitenhuis voor zijn begeleiding.


Kampioen in Assen! Milan Vergeer tweede van links

Ligt je toekomst in de autosport?
Hoewel ik een grote passie heb voor autosport weet ik niet of ik hierin mijn hele leven werkzaam zou willen zijn. Wel zou ik het geweldig vinden om na mijn studie binnen een raceteam te groeien en mezelf zodoende maximaal te ontwikkelen.

 

Meer nieuws...