Menu

De mannen achter Chris Maliepaard part 2: Edwin van den Heuvel

3 december 2009

De mannen achter kampioen Chris Maliepaard part 2: Edwin van den Heuvel

Edwin van den Heuvel kende de autosport al voordat hij aan zijn stage bij Fanzonely begon. De student van de HTS Autotechniek Arnhem was al werkzaam in de snelle wereld van de dragracing. Bij Fanzonely maakte Edwin niet alleen kennis met het nieuwe fenomeen “de bocht”, maar met een heel scala aan nieuwe omstandigheden. Welke? Dat lees je hieronder.


Stagiair Edwin van den Heuvel (rechts) maakte de transfer naar Fanzonely

Stel jezelf voor…
Ik ben Edwin van den Heuvel, 4e jaars HTS-Autotechniek student en momenteel woonachtig in Eindhoven.

Wat was je functie bij Fanzonely?
Racecar Engineer en Engineer van #65 Christian Dijkhof en #40 Chris Maliepaard en Development Engineer van de FD BRL Light, de development auto van Team Fanzonely.


Engineers (vlnr Michael Buitenhuis, Milan Vergeer en Edwin van den Heuvel) en coureur Chris Maliepaard

Welk onderdeel van die laatstgenoemde auto heb je ontwikkeld?
Ik ben bezig geweest met de draagarmen, met name het constructieve aspect. De keuze voor dit onderdeel is tot stand gekomen door mijn constructieve achtergrond en kennis van cad programma’s en simulatieprogramma’s.

Hoe is het ontwikkelingsproces verlopen?
Ik ben begonnen met het maken van schetsen voor het nieuwe ontwerp. De doelstelling was het reduceren van het huidige gewicht. Uit de schetsen zijn er een aantal gekozen om verder uit te werken. Deze zijn zeer basaal uitgetekend in een Cad programma en berekend op haalbaarheid en eigenschappen. Uit deze concept berekeningen is een model gekozen, gedetailleerd uitgetekend en zeer nauwkeurig berekend. Na een aantal iteratiemomenten was het ontwerp klaar voor productie.


Edwin van den Heuvel feliciteert Chris Maliepaard na overwinning 5 in Zolder (B)

Wat zijn de verwachte resultaten van je ontwikkeling?
De gewichtsreductie is 2,5 kilo per draagarm, waardoor de onafgeveerde massa omlaag gebracht wordt. Dit komt de eigenschappen van de achterwiel ophanging weer ten goede. Wat weer resulteert in een verbeterd weggedrag.

Hoe is de tijd bij Fanzonely bevallen?
Zeer goed! Ik heb een hoop praktische kennis opgedaan over het onderhouden van een raceauto, lichtgewicht ontwerpen en zeker niet onbelangrijk het werken in een team onder hoge druk. Het was hard werken, maar dat is uiteindelijk beloond door de vele podiumplekken en zelfs de kampioenstitel.

Smaakt dat naar meer voor een toekomst in de autosport?
Absoluut! Mijn toekomstdroom is te werken als Racecar Engineer bij een raceteam of bij een toeleverancier voor autosportklasses zoals het WTCC, DTM, F1 enz. enz

 

Meer nieuws...