Menu

De mannen achter Chris Maliepaard part 3: Sten van Rijk

7 december 2009

De mannen achter kampioen Chris Maliepaard part 3: Sten van Rijk

Sten van Rijk was afgelopen seizoen een vaste waarde binnen het team. Als data engineer van Chris Maliepaard en Christian Dijkhof droeg hij bij aan het succes van het seizoen. Daarnaast was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van de FD BRL Light. Dat Sten veel ambitie in de autosport heeft is duidelijk. De start van zijn eigen bedrijf 155Engineering dit jaar, is daar een sprekend bewijs van.


Sten van Rijk leest de data uit de auto van Christian Dijkhof uit

Stel jezelf voor...
Ik ben Sten van Rijk, laatstejaars student Automotive Engineering Science aan de Technische Universiteit Eindhoven. Voordat ik aan deze masteropleiding begon heb ik een bacheloropleiding afgerond aan de HTS werktuigbouwkunde. Bij Fanzonely was ik afgelopen jaar verantwoordelijk voor data engineering en het ontwikkelen van updates voor de FD BRL Light. 

Kun je uitleggen wat het belang van datasystemen in de autosport is?
Autosport is een spel van snelheid waarbij de coureur in rap tempo over het circuit racet.
Hoewel een goede coureur zelf weet wat hij doet, is het toch van groot belang om zijn prestaties achteraf te analyseren en te vergelijken met die van de andere coureurs.
Met behulp van een datasysteem registreren we de handelingen van de coureur nauwgezet, zodat we dit later kunnen analyseren en de coureur kunnen vertellen waar hij zichzelf kan verbeteren. Het is het doel om de limiet van de auto met uiterste precisie zo dicht mogelijk te benaderen.


Data engineers Sten van Rijk (l) en Pim de Wit

Luisteren coureurs eigenlijk wel naar een student, die ze vertelt wat ze moeten doen?
Gek genoeg is dat nog nooit een probleem geweest. Binnen het team heerst er een professionele, gedreven sfeer waarin iedereen probeert het maximale uit zichzelf te halen.
De coureurs zijn zich er terdege van bewust dat het goed analyseren van hun prestaties nodig is om verder te komen en tijdens de raceweekenden ben ik degene die ze daarbij kan helpen.

Je bent dit jaar nauw betrokken bij de ontwikkeling van de FD BRL Light. Welke projecten heb je uitgevoerd?
Zoals een stemvork zijn eigen toon heeft, zo heeft de FD BRL Light ook een aantal frequenties waarbij de auto heftiger reageert dan normaal. Om te onderzoeken hoe onze auto reageert bij verschillende frequenties hebben we gebruik gemaakt van een speciale opstelling van de HTS autotechniek Arnhem: de wegdeksimulator. De uitkomsten van dit onderzoek stellen ons in staat om erg nauwkeurig te voorspellen hoe de auto reageert op het circuit en desgewenst kunnen we de afstelling van de auto hierop aanpassen.

Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van een telemetriesysteem om tijdens het rijden data van de auto naar de pits over te zenden. Ook zijn we bezig met het aanpassen van de aerodynamica van de auto en breiden we het aantal sensoren op de auto continu uit om zoveel mogelijk gegevens over de auto’s en de coureurs binnen te halen.

Je hebt dit jaar zelfs een project gepresenteerd aan prins Willem-Alexander en prinses Máxima op Koninginnedag. Hoe was dat?
Het presenteren van mijn project, het simuleren van het weggedrag van de FD BRL, op de stand van Fanzonely tijdens koninginnedag was een ervaring om nooit meer te vergeten.
Het was mooi om te zien dat prins Willem-Alexander oprecht geinteresseerd was in de technische innovatie die we met Fanzonely proberen te bewerkstelligen.

Wat waren je persoonlijke hoogtepunten dit seizoen?
Logischerwijze moet ik bij mijn hoogtepunten als eerste het behalen van het kampioenschap noemen. Chris is een erg begenadigd rijder die dit jaar heeft laten zien uit het juiste (race)hout gesneden te zijn. Ook was het erg mooi om de progressie bij Christian te zien tijdens de raceweekenden, ik denk dat zijn prestaties van dit seizoen ook zeker vermeld moeten worden.

Mijn persoonlijke hoogtepunt was wel het testen van één van onze projecten, de draadloze overdracht van gegevens uit de auto (telemetrie), te midden van WTCC-teams als Chevrolet, BMW en Seat op het Belgische circuit Zolder.

Het hoogtepunt van dit seizoen was eigenlijk het deel uitmaken van een team van gedreven mensen, die één gezamenlijk doel hadden: het neerzetten van een competitieve auto.


Team Fanzonely testte temidden van  enkele WTCC teams

Je bent dit jaar zelfs officieel gestart met je eigen bedrijf 155Engineering. Wat hoop je met je bedrijf te bereiken binnen vijf tot tien jaar?
Bij een bedrijf denk je natuurlijk in eerste instantie aan een commercieël belang, maar mijn bedrijf draait om veel meer. Het is geboren uit de gedachte dat de autosport een platform is voor technologische innovatie, maar het in de praktijk een veel conservatievere houding aanneemt. Met behulp van theoretische kennis en enkele simpele hulpmiddelen moet het al mogelijk zijn om motorsport op een hoog niveau te bedrijven. In het kort gaat 155Engineering dus over technische innovatie, specifiek toegepast op de autosport: het voor kleine raceteams met een beperkt budget mogelijk maken om grote dingen te bereiken.

Over tien jaar zie ik 155Engineering dan ook een brug vormen tussen technisch innovatie en kennis en ambitieuze raceteams.

Kijk voor meer informatie over 155Engineering eens op de website opent in een nieuw venster >>

 

Meer nieuws...