Menu

FD Focus Silhouette bewijst potentie in Nieuwjaarsrace

15 januari 2010

FD Focus Silhouette bewijst potentie in Nieuwjaarsrace + laptime analyse

Op 3 januari vond de traditionele Nieuwjaarsrace plaats op het circuit van Zandvoort. Simon Knap en Christian Dijkhof pakten direct de eerste podiumplaats voor Fanzonely in 2010 door tweede te worden in divisie II en tiende algemeen. Ook de gereden rondetijden met de Fanzonely Development auto waren zeer competitief. Een analyse.

Terwijl ’s ochtends de baan nog bedolven lag onder een ijslaag en er daardoor ook ’s middags en ’s avonds geen sprake was van optimale baanomstandigheden, reed Simon Knap een overall elfde tijd. Daarmee komt de snelle FD Focus Silhouette in een illuster rijtje van Porsches, DNRT V8’s, BMW’s en een Corvette GT3. Een bevestiging van de potentie van de FD Focus Silhouette, waarvoor bovendien nog enkele updates klaarliggen die voor de nodige tijdwinst kunnen zorgen.

Top 10 overall
1. Bleekemolen/ Van de Laar – Porsche GT3 1:57.728
2. van Hulst/ Schaap – DNRT V8 1:58.123
3. van 'Hoff / Rick Abresch – Corvette GT3 1:58.608
4. Bouhuys/ Albert/ Bleekemolen/ Bleekemolen – Porsche 997 GT3 1:59.190
5. Hessing/Vermeulen – DNRT V8 1:59.232
6. Hart/ Versluis – Opel Omega V8 Star 1:59.914
7. De Laat/ De Prenter/ Verheul – BMW Compact 3000cc 2:02.119
8. Dom/ Westerholt – BMW E46 GTR 2:04.269
9. Van der Groot/ De Vries De Beier – BMW E90 M3 2:04.275
10. Leo + Nick+ Sander Etman – BMW 130i 2:05.733
11. Knap/Dijkhof - FD Focus Silhouette 2:06.101

In de laatste stint deed Knap er zelfs een schepje bovenop en zette daarin als enige van de top 10 zijn snelste tijd neer. Daarbij moet in ogenschouw genomen worden dat er inmiddels al zo’n 34 ronden door Knap en in totaal door Knap en Dijkhof ruim 3 uur gereden waren. Als je daarbij optelt dat de snelste tijd in het donker werd neergezet, dan kunnen we concluderen dat het een Knap(pe) prestatie is.

Top 10 laatste stint
1. Hart/ Versluis – Opel Omega V8 Star 2:00.499
2. Bleekemolen/ Van de Laar – Porsche GT3 2.00.550
3. Hessing/Vermeulen – DNRT V8 2.01.033
4. Bouhuys/ Albert/ Bleekemolen/ Bleekemolen – Porsche 997 GT3 2:01.168
5. van Hulst/ Schaap – DNRT V8 2:03.175
6. De Laat/ De Prenter/ Verheul – BMW Compact 3000cc 2:03.958
7. Knap/Dijkhof - FD Focus Silhouette 2:06.101
8. Batenburg/ Weavers/ De Wit – BMW 130i 2:06.997
9. Van der Groot/ De Vries De Beier – BMW E90 M3 2:07.351
10. De Jong / De Heus – BMW 130i 2:07.983

Natuurlijk gaat het in een endurance race niet om de snelste tijden. Het is een spel van het kiezen van de juiste strategie waarin op de juiste momenten een pitstop wordt gemaakt of een bepaalde coureur wordt ingezet. Het precies inplannen van de zogeheten stints, de periodes waarin een bepaalde coureur voor het team rijdt, vindt daarom nog tijdens de race plaats. Hieronder zien we een laptime analyse tussen de FD Focus Silhouette en de grootste concurrent in onze klasse, de 3 liter BMW Compact van Theo de Prenter en Rob de Laat. Gearceerd zijn de momenten waarop beide teams tijd “verliezen” door een code 60 (een periode waarin auto’s door een situatie op de baan slechts 60 mogen rijden) of een pitstop. Tevens is bij het tijdenoverzicht van Team Fanzonely de snelste rondetijd van Simon Knap in ronde 69 nog een keer gearceerd. Je ziet van links naar rechts: de ronde waarin de auto zich bevindt, de tijd van de dag en de rondetijd.

Teams kunnen veel informatie uit deze rondetijden halen: wanneer pakte de strategie goed uit door een goed geplande pitstop, waar wint het team tijd ten opzichte van de concurrent en waar laat het team het eventueel liggen.

Een kijkje achter de schermen. Uit de bovenstaande analyse blijkt dat Fanzonely in totaal ruim 63 minuten te maken heeft met “tijdverlies” door code 60 periodes en pitstops, terwijl het team van De Laat en De Prenter ruim 73 minuten hieraan kwijt is. De reden voor dit verschil is een goedgetimede pitstop tijdens een code 60 periode in ronde 46. We zien dat De Laat en De Prenter hier juist net te vroeg hun pitstop maakten (in ronde 43). We zien bovendien dat Fanzonely in ronde 29 een ongeplande pitstop maakte, maar daar relatief weinig tijd verloor doordat er juist op dat moment een code 60 periode was. Deze inschatting is gebaseerd op de langzamere rondetijden als gevolg van bijvoorbeeld een code 60. Hierbij zien we dat een code 60 periode vaak wordt ingetrokken op het moment dat Fanzonely aan een nieuwe ronde begint. Daardoor gaat de rondetijd van de volgende ronde weer omlaag en hebben we deze niet meegerekend als “tijdverlies”. Dit verklaart tevens voor een groot deel het verschil in verloren tijd tussen team Fanzonely en team De Laat/ De Prenter zoals hierboven is genoemd.

Zoals je ziet kun je veel herleiden uit een laptime sheet. De bovenstaande punten zijn slechts een klein deel van de informatie. Zo is bijvoorbeeld ook te vergelijken hoeveel tijd er voor een pitstop wordt gebruikt in verschillende situaties door de inlap (de ronde voor de pitstop) en de outlap (de ronde na de pitstop) bij elkaar op te tellen. Ben jij een goede analist en heb je de smaak te pakken? Bekijk dan eens alle ronde- en sectortijden op de website van Circuitpark Zandvoort (zie de download van de ZIP file onderaan de pagina) opent in een nieuw venster >>

 

Meer nieuws...